Zrównoważona dieta – czyli jaka?

Dieta jest podstawą życia każdego człowieka. Tym mianem nie określamy bowiem wyłącznie specjalnie skonstruowanych jadłospisów, które mają na celu np. odchudzanie, ale każdy styl żywienia, czyli to wszystko, co składa się na odżywianie danej osoby. Dobra dieta powinna być jednak dietą zdrową i zbilansowaną. Tylko ona będzie mieć bowiem bezpośredni pozytywny wpływ na życie. Nic nie jest w stanie zastąpić człowiekowi odżywczych posiłków wypełnionych witaminami, minerałami i innymi drogocennymi składnikami. Jeśli chce się żyć zdrowo, długo i szczęśliwe, trzeba więc w pewnym momencie pomyśleć o swoim żywieniu i być może coś w nim zmienić, aby to żywienie stało się lepsze. A jak powinna wyglądać typowa zrównoważona dieta i co ona w ogóle daje?

Wyróżniamy trzy podstawowe makroskładniki – białka, tłuszcze i węglowodany. Każdy z nich jest dla organizmu tak samo ważny i każdy z nich musi być regularnie dostarczany z pożywieniem. Węglowodanów na diecie będzie zwykle najwięcej, podczas gdy tłuszcze będą stanowić od 25 do maksymalnie 30% całego żywienia. Zapotrzebowanie na białko można sobie natomiast w prosty sposób wyliczyć. Jeśli ktoś jest mało aktywny fizycznie, wystarczy, że będzie spożywać ok. 1,2 g protein na każdy 1 kg masy ciała. W przypadku osób aktywnych tę dawkę białka trzeba zwiększyć do ok. 2 g na 1 kg masy ciała.

Zdrowa dieta będzie bazować na produktach jak najbardziej naturalnych i jak najmniej przetworzonych, bo to właśnie nimi powinien żywić się każdy człowiek. Słodycze czy fast-foody nie są nikomu do niczego potrzebne. Warto więc na dobre z nich zrezygnować. A wbrew pozorom bez tych przysmaków da się żyć.

 

Płatki owsiane dobre na odchudzanie